سامانه عرضه مطالب علمی ایرانیان CASPIAN NETWORK

سایت علمی و پژوهشی و آموزشی ایرانیان

سامانه عرضه مطالب علمی ایرانیان CASPIAN NETWORK

سایت علمی و پژوهشی و آموزشی ایرانیان

سنسورهای دمااز نوع PWM


سنسورهای دمااز نوع PWM




نویسنده:پیام محمد  
20 مرداد 1388

جهت سنجش میزان دما میتوان از سنسورهای با خروجی pwm‌استفاده کرد.این سنسورها به دلیل مبنای کاریشان دارای دقت زیادی در سنجش دما هستند.روش کار دراین سنسورها ساده بوده و به این صورت است که  دمای محیط توسط سنسور گرفته شده و بر حسب میزان دما به سیگنالهای pwm تبدیل میشود

سیگنال pwm داری یک duty cycle متغیر است که بر حسب دما تغییر میکند.مثلا در سنسور تولیدی از   maxim به شماره های max6666 و max6667 کل موج مربعی به دو نیم پریود t1 و t2 تقسیم میشود که مقدار فرمت خروجی decode شده به این صورت به دست می آید.
Image
Image
Image
مقدار t1 ثابت بوده و در این سنسورها برابر 10 میلی ثانیه است ولی مقدار t2 با دما تغییر خواهد کرد.

رله حالت جامد و مروری بر اتوماسیون صنعتی Automation Studio


معرفی یک آی سی در الکترونیک قدرت(عبور از صفر) چاپ ارسال به دوست
نویسنده :پیام محمد   
۱۳ تیر ۱۳۸۸
آی سی moc3041 یک آی سی درایو کننده(تریگر کننده) ترایاک با روش عبور از صفر و به صورت optoisolator است.همانطوری که می دانیم قطعات قدرت مثل ترایاک بهتر است زمانی تریگر(تحریک کردن گیت آن جهت روشن شدن) شوند که ولتاژ دو سر آنها صفر باشد

به این معنی که اگر دو سر آند یک و آند دو ترایاک یک شکل موج سینوسی باشد زمانی سوئیچ انجام شود که شکل موج سینوسی در حالت عبور از صفر باشد.یکی از دلایل این کار هم کاهش تلفات در مدارهای قدرت است که خیلی مهم است این کار میبایست توسط یک آی سی مخصوص انجام شود که عبور از صفر شکل موج سینوسی را تشخیص داده و فرمان روشن شدن تریستور یا ترایاک را بدهد.
آی سی 6 پایه moc 3041 به همین منظوز ساخته شده است
نمونه ای از کاربرد این ای سی را در مدار یک ssr (رله حالت جامد) می بینید.

Image
در ورودی این ssr که dc است ابتدا ولتاژ dc توسط دیود زنر بر روی یک مقدار 12 ولت تثبیت می شود.سپس توسط ترانزیستور باعث تحریک ورودی آی سی شده است.اما در طرف دیگر آی سی ما ولتاژ بالای 220 ولت را داریم که توسط چند مقاومت تا حد تحمل آی سی کاهش یافته است.تحریک گیت ترایاک توسط آی سی انجام شده است.خازن 400 ولتی هم همان اسنابر است
مدارکامل طرح را می توانید از این قسمت دانلود کنید

ادامه مطلب ...

soft starter راه اندازی نرم موتور ها

مجله برق صنعتی ویژه هنرستانها به صورت رایگان
استارتر نرم موتور یا soft starter چاپ ارسال به دوست
پیام محمد مرزبانی   
20مرداد 1388
  همانطوری که می دانیم هنگامی که مثلا یک موتور آسنکرون AC از نوع سه فاز راه اندازی می شود جریان زیادی را تا حد سه تا پنج برابر جریان نامی می کشد.مسلما این جریان راه اندازی در طراحی اتصالات برق صنعتی اعم از حفاظت ،سیم کشی و غیره میبایست در نظر گرفته شود 
 
Image
 
معمولا به سه روش میتوان این جریان راه اندازی را کنترل کرد.اول استفاده از روش ستاره مثلث به این صورت که ابتدا موتور به صورت ستاره راه اندازی شود تا سیم پیچها جریان کمتری را داشته باشند(این جریان یک سوم حالت مثلث است) و پس از افزایش گشتاور موتور اتصال آن به صورت مثلث تغییر کند.این کار را میتوان به وسیله سه کنتاکتور و یک رله هوشمند مانند LOGO انجام داد.روش دوم استفاده از مبدلهای فرکانس یا همان درایور موتور است که با روشهایی مثل PWM سیگنال AC را با فرکانس ثابت به سیگنال AC با فرکانس متغییر تبدیل می کنند.در این روش هم کنترل جریان در اول کار را داریم زیرا با تنظیم فرکانس اعمالی به موتور در اول کار جریان راه اندازی موتور کنترل می شود و هم اینکه در طی کار عادی موتور میتوان دور موتور را تغییر داد.اما روش سوم استفاده از SOFT STARTER است.در این روش به صورت ساده ولتاژ موتور از یک درصد ولتاژ، انتخاب شده تا یک ولتاژ مشخص دیگر تغییر میکند.این تغییرات ولتاژ در طی راه اندازی موتور اتفاق افتاده و بر اساس تغییر زاویه آتش به کمک قطعاتی مثل تریستور یا ترایاک انجام می شود.جریان موتور نیز طبق افزایش این ولتاژ تغییر کرده و لذا ما در استارت موتور جریان بالا نخواهیم داشت.
شکل زیر یک بلوک دیاگرام ساده از عملکرد استارتر نرم موتور و شکل موجهای آن را نمایش می دهد.
 
 Image
همانطوری که در شکل مشاهده می شود زاویه آتش به مرور کاهش یافته در نتیجه مقدار موثر ولتاژ سیم پیچهای موتور افزایش خواهند یافت.فرض کنیم ولتاژ استارت موتور 50 درصد ولتاژ اصلی باشد در نتیجه جریان استارت موتور نیز تقریبا 50 درصد جریانی است که در حالت اتصال موتور بدون استارتر نرم، موتور به خود اختصاص می دهد.اما باید دانست که گشتاور به 25 درصد کاهش پیدا می کند.
Image
شکل زیر نحوه اتصال یک استارتر نرم را جهت راه اندازی موتور نشان می دهد.
Image
 

آشنایی با سنسورها صفحه ۱

2

در صنعت امروز بدون سنسورها و سوئیچها هیچ پروسه صنعتی قابل اجرا نیست.در این مقاله به بررسی یک سری ازمهمترین سنسورها و سوئیچهای صنعتی میپردازیم.
 اولین دسته Proximity Switches هستند که کاربرد وسیعی نیز در صنعت دارند

Image
از انواع این نوع سوئیچهای حسگر میتوان به این موارد اشاره کرد.
Sonar Proximity Switches:این دسته حسگرها بر اساس پالسهای مافوق صوت عمل می کنند به این صورت که با ارسال یک پالس و سپس دریافت پژواک آن از وضعیت یک جسم یا سطح مطلع میشوند.مزیت این نوع حسگر این است که در محیطهای صنعتی کثیف یا درون یک مایع یا جامد به خوبی کار میکند.این حسگرها میتوانند در کاربردهای وسیعی همچون اندازه گیری یک فاصله،تعیین یک سطح،اندازه گیری یک ضخامت و اندازه گیری یک ارتفاع مورد استفاده قرار گیرند

Image   Image Image 

Photoelectric Proximity Switches:این حسگرها نوری هر شی را صرفنظر از جنسش آشکار میکنند.این حسگرها میبایست به گونه ای نصب شوند که کمتر دچار آلودگی و گرد و خاک شوند.نوع خاصی از این نوع حسگر نیز هست که تشخیص رنگ نیز میدهد.
از کاربردهای این نوع حسگر میتوان به سنجش ارتفاع،عمل شمارش به صورت تک سنسوری(روش انعکاس) و دو سنسوری اشاره کرد.

 Image  Image Image 

Inductive Proximity Switches :این نوع حسگرها که بر اساس تغییر جریان القایی در یک سیم پیچ کار می کنند دارای کاربردهای گسترده ای مثل تشخیص وضعیت شیرهای صنعتی،تشخیص قطعات شکسته شده بر روی یک ماشین صنعتی مثل سر مته ها،تشخیص بسته شدن درست درب بسته های فلزی و تشخیص میزان سرعت بر روی محورهای فلزی گردان.از مشخصه های خوب این حسگرها میتوان به طول عمر زیاد،صحت سوئیچ بالا و پاسخ سریع اشاره کرد.این سوئیچها فقط بر روی قطعات فلزی کار میکنند.

 Image  Image Image 

Capacitive Proximity Switches :بر اساس تغییرات عایق بین دو ورقه یک خازن و تغیییرات ظرفیت این خازن ساخته شده اند. این حسگرها بر روی هر نوع ماده اعم از جامد،پودر و مایع عمل می کنند مانند شیشه،سرامیک،چوب و غیره .به دلیل عدم تماسشان با جسم مورد نظر دارای طول عمر زیادی هستند.از جمله کاربردهای این حسگرها میتوان به کنترل سطح ،کنترل وجود مایع در بسته ها و عمل شمارش اجسام عایق اشاره کرد.

 Image Image   

ماهواره ها و فرکانسهای مخابراتی




ماهواره ها و فرکانس های مخابراتی


 

لایه أنیوسفر در فرکانس حدود 30 مگا هرتز به صورت شفاف عمل می کند. علائم ارسالی بر روی این فرکانس مستقیما از میان آن می گذرد و در فضای بیرون  گم می شوند. این فرکانس ها همچنین در خط مستقیم دید حرکت می کنند. به این دلایل برای مقاصد ارتباطی آن ها را باید به طریقه های گوناگون به کار گرفت. فرکانسهای 30 تا 300 مگاهرتز بسیار مفید و کارامد هستند چون انتشار آنها با وجود محدود بودن پایدار است. این امواج با چنین فرکانسی برای امواج تلویزیون کارامدند زیرا فرکانسهای بالای آن ها اجازه حمل مقادیر فراوانی از اطلاعات مورد لزوم را می دهد و برای پخش صدای دارای کیفیت بالا نیز سودمند می باشد. علت این امر این است که در این محدوده از فرکانس برای کانالهای پهن جا وجود دارد. قسمتی از باند UHF را که بین 790 تا 960 مگاهرتز قرار دارد می توان برای مرتبط ساختن ایستگاههایی با فاصله بیش از 320 کیلومتر به شیوه به اصطلاح پراکندگی در لایه تروپوسفر زمین به کار برد. این شیوه به توانایی گیرنده دوردست در گرفتن بخش کوچکی از علائم فرکانس UHF که به دلیل ناپیوستگی های بالای لایه تروپوسفر پراکنده شده بستگی دارد. یعنی علائم در جایی پراکنده می شوند که تغییرات شدیدی و تندی در ضریب شکست هوا وجود دارد.

امواج مایکروویو چه نوع امواجی هستند؟

فرکانس های بین 3000 تا 12000 مگاهرتز برای رابطهای در خط مستقیم که در آن پیام رسانی از طریق آنتن هایی بر فراز برجهای بلند ارسال می شود به کار می رود. ایستگاههای تکرار کننده را که ساختاری برج مانند دارند نیز در فواصل 40 تا 48 کیلومتری ( معمولا بالای تپه ها ) کار می گذارند. این ایستگاهها امواج را می گیرند تقویت می کنند و دوباره به مسیر خود می فرستند. بخش مربوط  به امواج مایکروویو برای ارتباط مراکز پرجمعیت بسیار مفید است چون فرکانس بالا به معنای آن است که امکان حمل باند عریضی از طریق مدولاسیون وجود دارد و این نیز به این معنی است که هزاران کانال تلفن را می توان روی یک فرکانس مایکروویو فرستاد. باند عریض این نوع فرکانس اجازه می دهد که علائم ارسالی تلویزیون سیاه و سفید و تلویزیون رنگی بر روی یک موج حامل منفرد ارسال شوند و چون این امواج دارای طول موج بسیار کوتاه هستند برای متمرکز کردن علائم رسیده می توان از بازتابنده های بسیار کوچک و اجزای هدایت مستقیم بهره گرفت.

ماهواره چیست ؟

دستگاههای ارتباطی ماهواره ها در باند مایکروویو عمل می کنند در واقع ماهواره ها صرفا ایستگاه مایکروویو غول پیکری است در مدار زمین که با کمک پایگاه زمینی بازپخش می شود. این مدار تقریبا دایره شکل در ارتفاع 36800 کیلومتری بالای خط استوا قرار دارد و در این فاصله سرعت ماهواره با سرعت زمین برابر است و نیروی خود را به وسیله سلولهای خورشیدی از خورشید می گیرد. نیروی جاذبه زمین شتاب زاویه شی قرار گرفته در مدار را دقیقا بی اثر می سازد. در این فاصله دور چرخش ماهواره ها با حرکت دورانی زمین کاملا همزمان و برابر است و باعث می شود ماهواره نسبت به نقطه مفروض روی زمین ثابت بماند.

ایستگاه زمینی در کشور اطلاعات را با فرکانس 6 گیگاهرتز ارسال می کند. این فرکانس فرکانس UPLINK نامیده می شود. سپس ماهواره امواج تابیده شده را گرفته و با ارسال آن به نقطه دیگر که بر روی فرکانس حامل متفاوت DownLink برابر 4 گیگا هرتز است عمل انتقال اطلاعات از فرستنده به گیرنده را انجام می دهد. در واقع ماهواره اطلاعات گرفته شده را به سمت مقصد تقویت و رله می کند. آنتن ماهواره ترانسپوندر نام دارد. از مدار همزمان با زمین هر نقطه از زمین بجز قطبین در Line of sight است. و هر ماهواره می تواند تقریبا 40 % از سطح زمین را بپوشاند. آنتن ماهواره ها را طوری می شود طراحی کرد که علائم پیام رسانی ضعیف تر به تمام این ناحیه فرستاده شود و یا علائم قویتر را در نواحی کوچکتری متمرکز کند. بر حسب مورد این امکان وجود دارد که از ایستگاه زمینی در کشوری فرضی به چندین ایستگاه زمینی دیگر واقع در کشورهای گوناگون علائم ارسال کرد. به طور مثال : وقتی برنامه ای تلویزیونی در تمام شهر ها و دهکده های یک یا چند کشور پخش شود در این حالت ماهواره  ماهواره پخش برنامه است ولی وقتی علائم ارسال ماهواره در سطح گسترده ای از زمین انتشار یابد ایستگاههای زمینی باید آنتنهای بسیار بزرگ و پیچیده ای داشته باشند. هنگامی که علائم ارسالی ماهواره در محدوده کوچکترین متمرکز می شوند و به حد کافی قوی هستند می توان از ایستگاههای زمینی کوچکتر ساده تر و ارزانتر استفاده کرد.

                                           

از آنجاییکه ماهواره ها برای جلوگیری از تداخل امواج رادیویی باید جدا از هم باشند لذا شماره مکان های مداری در مدار همزمان با زمین که امکان  استفاده آن برای ارتباطات وجود دارد محدود است. از این رو جای شگفتی نیست که وظیفه مدیریت در امور دستیابی به مدار و استفاده از فرکانس ها برای انواع روز افزون و متنوع کاربردهای زمینی و ماهواره ای بوسیله شمار روزافزونی از کشورها بی نهایت دشوار شده است. از سویی استفاده از ماهواره ها در کش.رهای متمدن و پیشرفته  به عملکرد دقیق و عملیات روز به روز دقیق تر نه تنها از نظر به کارگیری شیوه خودشان بلکه از نظر همسایگانشان در مدار همزمان با زمین نیاز می باشد. برخی از ماهواره ها نیز در مدار ناهمزمان با چرخش زمین  non- geosynchronous قرار داده می شوند.در  ماهواره های ناهمزمان با مدار زمین ماهواره دیگر در دید ایستگاه زمینی نیست زیرا که سطح افق زمین را پشت سر می گذارد و از دیررس خارج می شود در نتیجه برای اینکه ارسال همواره ادامه یابد به چندین ماهواره از این نوع نیاز است و چون نگهداری و ادامه کار چنین شیوه ارتباطی بسیار پیچیده و گران است لذا کاربران و متخصصان طراحی ماهواره ها بیشتر جذب ماهواره همزمان با زمین می شود.

 

             

فرکانس های بالای فرکانس مایکروویو چه نوع فرکانس هایی هستند؟

با کشف لیزر برای نخستین بار آن قسمت از محدوده فرکانسی که بالاتر از باند فرکانس های مایکروویو بودند به منظور حمل پیام های بی سیم در نظر گرفته شدند. پرتو های لیزری تحت تاثیر عواملی مانند مه - غبار -- خرابی وضع هوا و روزهای بسیار داغ به شدت ضعیف می شوند. اگر چه لیزر برای حمل اطلاعات تا مسافت های کوتاه خط ارتباطی بسیار عالی ایجاد می کند ولی چون پرتو لیزر خاصیت هدایت شونده بالایی دارد بازداشتن یا سد کردن آن بسیار دشوار است. این امر سبب می شود برای ارتش و بعضی از مقاصد نظامی که شیوه های آن ها باید دارای حفظ اسرار باشد بسیار سودمند است در ضمن دستگاه لیزر برای کاربردهای ارتباط سیار از سبکی و قابلیت حمل خوبی برخوردار است. برخلاف امواج رادیویی امواج نوری را نمی توان با عبور دادن جریان های متناوب در سیم ها تولید کرد آن ها تنها با فرایند هایی که داخل اتم روی می دهد به وجود می ایند فن آوری تار نوری مشابه موج رسان فلزی مایکروویو برای پرتو تابانی الکترومغناطیسی در ناحیه نور مرئی تعریف شده است. این شیوه به طور کلی شامل رشته ای شیشه ای با نازکی موی انسان است که از هدر رفتن انرژی نور در مسافت طولانی جلوگیری می کند همچنین بر خلاف پرتوی نور معمولی پرتوی نور لیزری تکفام است یعنی فقط دارای یک فرکانس تنها است.  پرتوی لیزر دارای گستره پهن فرکانس است که خاصیت گسیختگی نور را ندارد به همین دلیل آن ها را می توان دقیقا به همان طریق که با فرکانس های مایکروویو تعدیل می شوند و تغییر نوسان می دهند را با پیام های تلفنی و اطلاعات و علائم تصویری تعدیل کرد.

به هر حال چون فرکانس آن ها خیلی بالاتر است به تناسب آن می توان تعداد بیشتری از امواج و کانالها را انتقال دهند. به طور کلی مقایسه بین شیوه های مختلف ارسال امکان پذیر می باشد. روابط بین فرستنده و گیرنده خواه انتشار از روی سیم و خواه از هوا به نوع ساخت شیوه ارتباطی بستگی دارد و به همین ترتیب باند به فرکانس به کار رفته به شرایط حل مساله ارتباطاتی وابسته است. بیشتر فرکانسهای در دسترس را مقررات ملی و توافق های بین المللی تعیین می کنند. اگر چه تصمیمات مربوط به شیوه ها و نحو ارسال امری فنی به شمار می آید ولی در اکثر اوقات ملاحظات سیاسی آن را در بر می گیرد.

ماهواره چگونه کار می کند؟
اگر ماهواره همواره نسبت به یک نقطه زمین ثابت بماند آن را ماهواره زمین ایستا(Geostationary) می نامند. انواع مختلفی ماهواره ها وجود دارند که در ادامه و در این قس
مت به آنها خواهیم پرداخت. ماهواره های زمین ایستا برای کاربردهای هواشناسی و مخابراتی بسیار مناسب هستند. به طور عمومی هرچقدر ارتفاع مدار بالاتر باشد ماهواره زمان بیتری می تواند در آن پایدار باشد.در ارتفاع کم ماهواره به طور مداوم با آتمسفر زمین در تماس است.و همین تماس ازانرژی و سرعت آن خواهد کاست. کاهش مداوم سرعت در نهایت باعث سقوط ماهواره در اتمسفر و ذوب شدن در آن خواهد شد. هرچه فاصله بیشتر باشد جو رقیق تر و خلاء کامل تر می شود پس ماهواره استهلاک نداشته و پایداری بیشتری حتی برای قرن ها خواهد داشت. به عنوان مثال ماه قمری است که سال ها پایدار بوده است. ماهواره ها معمولاً تمایل دارند در مدارهای بیضوی گردش کنند. مرکز کنترل زمینی با کمک موتورهای کمکی ماهواره، همواره سعی دارد مدار بیضوی ماهواره را به یک مدار دایره ای تبدیل کنند و ماهواره را در آن پایدار نگه دارد. موتورهای موشک کمکی بیشتر در نقاط اوج و حضیض به کار می افتند. در اوج، موتورها ماهواره را به زمین نزدیک کرده و در حضیض موتورها ماهواره را از زمین دور می کنند. نتیجه تقریباً مداری دایره ای است.

 

ساخت آنتن هوایی با قدرت بالا

بازگشت

طریق ساخت آنتن هوایی ساده با قدرت گیرندگی بالا


دوستان عزیز من خودم در منطقه ای که حتی آنتن برقی به خوبی جواب نمی داد از این مدل آنتن استفاده کرده ام و  کیفیت گیرندگی بهتری را بدست آورده ام.

وسایل مورد نیاز:

دو تکه آلومینیوم درب و پنجره به شکل ذوزنقه به ابعاد شکل زیر

دو تکه چوب که به صورت صلب به همدیگر متصل شده باشند

دو تکه چوب تهیه نموده و آنرا توسط میخ و یا پیچ و مهره به همدیگر به صورت صلیب متصل نمائید سپس آلومینیوم هایی را که به شکل ذوزنقه بریده اید را هم توسط دو پیچ و مهره به صلیب چوبی فوق محکم متصل کنید و یکی از دو رشته کابلی که از پست تلویزیون آورده اید را به یکی و دیگری را هم به دومی متصل کنید.

توصیه می گردد جهت آن که در هنگام بارندگی اتصال بین دو بال آنتن پیش نیاید پس از تهیه صلیب چوبی آنرا رنگ بزنید.

 

 

 


 

Copyright © 2004 Dish Iran Home page, Tehran, Iran 

ادامه مطلب ...

اطلاعاتی در باره فایندر ها (finder)

بازگشت

SATELLITE FINDER


 

SATELLITE FINDER جز معروف ترین وسایل اندازه گیری و تست سیگنال ماهواره ای است که بیشترین استفاده این وسیله را نصابان دارند و کار را برای تنظیم آنتن ماهواره تقریبا راحت می کند و شر تلویزیون و رسیور را به پشت بام بردن را از سر ما کم می کند البته تنظیم با این وسیله احتیاج به مقداری تجربه دارد و اکثرا که نام این وسیله می شنوند در فکرشان این تصور را دارند که خود این دستگاه 3 سوت ماهواره را پیدا می کند ولی این طور نیست این وسیله در حقیقت واسطه ای بین رسیور ما و ال ان بی است و زحمت اضافی را کم می کند که دیگر تلویزیون را پشت بام نیاریم .
فایندر در واقع یک مدار خازن - سلف است که در رنج فرکانسی ال ان بی رزنانس میکند. میدانید که هر مدار خازن سلف در حالت رزنانس کمترین امپدانس را دارد. این حالت توسط عقربه نشان داده میشود. در انواع جدید یک ای سی تی تی ال کار شبیه سازی مدار سلف خازن را انجام میدهد.

فایندر وسیله ای برای تشخیص مقدار سیگنال در راستای محور هر ماهواره است.این وسیله فقط به وجود امواج حساس است و باند(c-ku-ka) و فرکانس وسایر مشخصات دریافت را تشخیص نمی دهد.(بجز تا حدودی polarization) کار با این وسیله در صورتی که به موقعیت ماهواره ها در آسمان آشنایی داشته باشید بسیار ساده است.ابتدا این نکته را بدانید که تهران تقریبا روی مدار 53 درجه قرار دارد و جنوب جغرافیایی ما این مدار را نشان میدهد.برای تشخیص ضمنی محل ماهواره در آسمان اگر موقعیت مداری ماهواره ای بیش از 53 درجه باشد باید به اندازه میزان اختلاف به شرق و اگر کمتر است به غرب بچرخیم.مثالا برای هات برد در مدار 13E باید (30=13-53) 30 درجه به غرب بچرخیم و برای panamsat4 در 68.5E باید (10.5=53-68.5) 10.5 درجه به شرق بچرخیم.

از نظر شکل ظاهری یک مکعب بلاستیکی است با دو فیش یکی ورودی رسیور و دومی خروجی برای ال ان بی و یک عقربه که بر روی صفحه ای مندرج که از 1 تا 10 درجه بندی شده و یک لامپ کوچک برای روشنایی صفحه مندرج در تاریکی و یک ولوم برای تنظیم حساسیت مقدار گیرندگی و بعضی مدلها با بوق است و بعضی ها بدون بوق که این بوق ممتد هر چه تن صدایش تیزتر شود نشانه گیرندگی بهتر است .
 

جهت کار بافایندر بهتر است پس از قرار دادن فایندر ما بین LNB و رسیور

 1 - مشخصات دریافت را در منوهای دستی(manual) رسیور وارد کنید.

2-با چرخاندن پتانسیومتر فایندر عقربه را حدود 5-6 قرار دهید و دیش را با توجه به نکته ای که بالا گفتم از جنوب با در نظر گرفتن مقدار زاویه به سمت ماهواره مورد نظر بچرخانید.

3-با افزایش مقدار سیگنال عقربه به سمت 10 منحرف میشود در این حال با چرخاندن پتانسیومتر عقربه را در رنج 6-5 قرار دهید.این عمل را آنقدر تکرار کنید که با چرخش به طرفین یا بالا و پایین عقربه بالاتر نرود.در این حالت دیش شما تنظیم است.

3- با تغییر طول یکسان میله های نگهدارنده lnb و یا جلو عقب بردن lnb در داخل نگهدارنده(فیتور) میتوانید بهترین نقطه کانونی دیش خود را بدست آورید.
 

پس طریقه استفاده از این وسیله به این صورت بود که کابلی که از پایین از رسیور به ال ان بی  می آید را به ورودی رسیور فایندر و خروجی ال ان بی فایندر را با یک کابل 1 متری 2 سر فیش به ال ان بی وصل کنید و رسیور را روشن کنید و روی فرکانس مورد نظر تنظیم کنید تا نمودار فرکانس رسیور بیاید و در این موقع با ولوم روی فایندر عقربه را روی عدد 5 بگذارید و طبق روشهای نصب که در متنهای قبلی گفتم عمل کنید تا عقربه بالای عدد 5 حرکت کند البته عقربه در اکثر موارد که سیگنال هم نگرفته باشد حرکت می کند ولی زمانی که سیگنال واقعی را دریافت میکند حرکت عقربه فرق میکند و زمانی که این اتفاق افتاد حساسیت فایندر را با ولوم کم کنید تا جایی که دیگر عقربه رو به عدد بالاتر حرکت نکند و افت کند که در این حالت روی بالاترین عدد دیش را محکم می کنیم و این کار احتیاج به تمرین دارد و در حقیقت اون اتفاقاتی که پایین در رسیور رخ می دهد فایندر به ما در بالا نشان می دهد .

SATELLITE FINDER در چه جاهایی درست جواب نمی دهد :
1- در مناطقی که در حال حاضر پارازیت دارند و با مشکل روبرو هستند .
2- در مناطقی که موانع بسیار روبروی دیش است و بخصوص بوجود موانع فلزی بسیار حساس
3- در فرکانسهای بسیار ضعیف از این وسیله استفاده نشود بهتر است .


بعضی از رسیورها با افزایش ولتاژ لحظه ای در حالتNo or bad signal بطور متناوب عقربه فایندر را به سمت بالا منحرف میکنند که این امر کار را برای مبتدیان دشوار خواهد کرد ولی این انحراف لحظه ای- وقتی که دیش حدودا مقابل ماهواره قرار گرفت قطع میشود و از این امر میتوان در انتخاب ماهواره های نزدیک به هم استفاده کرد.

فایندر باعث کاهش قدرت دریافت رسیور میشود.قبل از خارج نمود فایندر از مسیر، نسبت به تنظیم شدن دیش خود قضاوت نکنید.

بهتر است از فرکانسها با پولاریزیشن horizontal استفاده کنید زیرا 18 ولت دقت را بالاتر می برد.

موانع فیزیکی مثل دیوار -لوله بخاری-ساختمانهای مجاور-آنتنهای تلویزیونی و .... باعث انحراف عقربه به سمت بالا می شوند.جهت جلوگیری از خطا بهتر است حتی الامکان از این موانع دوری کنید.

از فایندر میتوان برای تشخیص سلامت lnb استفاده نمود بدین ترتیب که عقربه را روی 7-8 قرار دهید و دست خود را مقابل ورودی lnb بگیرید اگر عقربه منحرف نشد lnb  معیوب است


ضمنا اگه کانال رسیور را مثلا روی فرکانس هات برد بگذارید موقع کاربافایندر وموقعی که دارید دیش رامیچرخانید درطول مسیرچرخش هر ماهوارهای را که پیداکند بوق میزند مثلا اگر هات برد رامیخواهید پیداکنید درطول مسیر جایی که ترک ست هست به اونجاکه رسید بوق میزند ولی فرقش اینست که اگه هات برد راپیدا کرد بوق متوالی وبدون قطع شدن ولی اگه ماهواره دیگه ای پیداکرد شروع میکند به بوق متناوب زدن وبهترین حالت عقربه بین 5و6 است .باید انقدر باهاش کارکنید که بطرف شماره 10 برود ووقتی که رفت دوباره اونو به 5 یا6 برده واینبار هم تلاش کنید که عقربه ان بطرف 10 برود .هرچه به 10 نزدیکترشد میتونید امیدوارباشید که دربهترین وضعیت قراردارد

-:اگر موانع مانند دیوار....جلوی مسیردیش قرارگیرد فایندر سوت مکشد وعقریه نیزحرکت میکند

-:اگر مانعی نباشدوفایندر سوت کشید.....حتمادیش شمایک ماهواره راپیدا کرده است

-:اگر ارتفاع دیش درست باشدحتمارسیورشما انتن می دهد وروی مسیرهستید